Isnin, 15 Jun 2009

Kenapa Orang Tua Suka Melenting?

Oleh: PolisPencen

Saya sudah berumur tetapi masih ada ibu yang tua dan uzur. Bapa sudah hampir 20 tahun meninggal dunia. Ibu saya cukup sensitif dan amat sukar mengambil hatinya. Banyak perkara memerlukan saya sabar dan berhemah.


Banyak tindakannya kadang kala luar akal untuk saya berfikir. Nasib baik saya ada pak iman yang selalu memberikan saya tunjuk ajar bagaimana berkomunikasi & berinteraksi dengannya sambil menjaga hatinya.


Pengerusi Kebangsaan DAP, Karpal Singh begitu marah dengan kenyataan cetusan idea “kerajaan Perpaduan” oleh Presiden PAS Haji Abdul Hadi Awang. Menurut Tuan Ibrahim Tuan Man, Naib Presiden PAS dalam satu kenyataannya Idea ini adalah satu cetusan yang boleh dibincangkan bersama bukannya nak masuk UMNO/BN. Beliau juga hairan kenapa susah untuk difahami walaupun disebut beberapa-berapa kali.

Saya tidak hairan kalau karpal Singh tidak faham. Saya juga berpendapat DAP mungkin terasa tergugat dengan kenyataan ini kerana DAP sentiasa merasakan bahawa dialah yang mencatur politik semasa.


Akhbar UMNO yang selalu dilaungkan untuk diboikot oleh pemimpin PAS juga menyebut kenyataan daripada Tuan Guru Nik Abdul Aziz bahawa golongan dalam parti itu yang terus mempertahankan cadangan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk membentuk kerajaan perpaduan adalah ‘boneka UMNO’.


Orang tua yang sensitif akan menjadi lagi teruk sensitifnya jika ada di kalangan kita yang memainkan perasaan dan emosinya. Jangan jadi “munafik” dalam jemaah. Hormatilah orang tua sebagaimana kita menghormati ibu bapa kita. "

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...